Interwencja kryzysowa - współpraca z instytucjami wsparcia
Podstawa prawna:
- nauczyciele - art. 6 pkt 3a, art.42 ust.2 pkt.3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz.U. 2017, poz.1189, z późn. zm.) - obowiązek ciągłego doskonalenia kompetencji zawodowych.
Liczba godzin dydaktycznych: 30
Cele szkolenia:
- zapoznanie się z terminologią, psychologicznym rozumieniem kryzysu, mechanizmami radzenia sobie z kryzysem;
- poznanie i umiejętność rozpoznawania kryteriów wskazujących na stan kryzysu oraz rodzaj (kryzysy przemiany, traumatyczne, chroniczne);
- pozyskanie umiejętności nawiązywania kontaktu z klientem, analizy realnego systemu wsparcia społecznego;
- nauka tworzenia skutecznych indywidualnych planów pracy z klientem;
- zaznajomienie z adresami i punktami w których można znaleźć pomoc dla osób doświadczających negatywnych przeżyć (osób w kryzysie).
Adresaci szkolenia/wymagania wstępne:
- studenci kierunku pedagogika i psychologia;
- nauczyciele wszystkich przedmiotów ze wszystkich typów szkół;
- kuratorzy sądowi, policjanci, pracownicy instytucji i organizacji pomocowych (także pracujacych z małoletnimi);
- rodzice i opiekunowie prawni zainteresowani podniesieniem kompetencji pedagogicznych;
- organizatorzy pracy opiekuńczej i wychowawczej dzieci i młodzieży.
Forma zaliczenia szkolenia: uczestnictwo w zajęciach, ćwiczenia praktyczne.
Minimalna liczba chętnych do uruchomienia kursu: 10
Ramowy program szkolenia:
- Podstawowe pojęcia teorii kryzysu (psychologiczne rozumienie kryzysu, rodzaje sytuacji kryzysowych, mechanizmy i strategie radzenia sobie z kryzysem /coping/, teorie kryzysu, czynniki, przebieg i rozpoznawanie reakcji kryzysowej).
- Interwencja kryzysowa w praktyce – cele i etapy interwencji kryzysowej (tworzenie kontaktu emocjonalnego z osobą w kryzysie, zbieranie informacji i analiza systemu wsparcia społecznego, rozwiązywanie problemów związanych z kryzysem).
- Podstawowe cechy i umiejętności pomagającego.
- Specyfika telefonicznej interwencji kryzysowej.
- Interdyscyplinarne podejście do pomocy osobom w kryzysie.
- Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej:
- sześcioetapowy model interwencji kryzysowej,
- diagnoza natężenia kryzysu,
- system oceny selekcyjnej i ocena stanu klienta.
- Kontakt i relacja terapeutyczna w interwencji (wysłuchiwanie w interwencji kryzysowej, komunikacja i sposób działania w interwencji kryzysowej).
- Modele interwencji kryzysowej.
- Interwencja kryzysowa w praktyce – ćwiczenie umiejętności terapeutycznych.
- Instytucje wsparcia w sytuacjach kryzysowych.
Forma zajęć:
- interaktywne metody szkoleniowe: burza mózgów, ćwiczenia w grupach, studium przypadku, odgrywanie ról;
- wiele praktycznych przykładów z pracy interwenta, miniwykłady, ćwiczenia grupowe i indywidualne;
- wykłady z użyciem technik multimedialnych, filmy, video trening;
- uczestnicy szkolenia otrzymują materiały i certyfikat ukończenia szkolenia.
Korzyści:
zdobycie praktycznych umiejętności rozpoznawania i oceny stanu kryzysu oraz efektywnej pracy interwenta kryzysowego;
nauka nawiązywania kontaktu emocjonalnego, przezwyciężania barier komunikacyjnych oraz metod aktywnego słuchania;
pozyskanie informacji o instytucjach służących pomocą w sytuacjach kryzysowych;
wzrost kompetencji zawodowych u czynnych nauczycieli, a lepsze przygotowanie studentów do zawodu nauczyciela,
podniesienie skuteczności pracy pedagogów szkolnych;
podwyższenie kompetencji w zakresie organizacji, prowadzenia i nadzoru działań w sytuacjach kryzysowych;
poszerzenie wiedzy o interwencji kryzysowej.
Cena: 450,00 PLN
Kadra: doświadczeni w pracy pedagogicznej praktycy - pedagodzy i psychologowie z łódzkich poradni psychologiczno-pedagogicznych, funkcjonariusze służb, wykładowcy Społecznej Akademii Nauk.